..., hogy folyton döntésre kötelez. Így van ez a sakkban is, az ellenfél lépésére választ, érdemi választ kell adni gyakran az idő szorításában. Mert minden véges, a sakkban a gondolkodási idő is. Ekként tanít - fejleszt - a sakk arra, hogy túllépjünk az " ej ráérünk arra még" mentalitású, feladatmegoldást elodázó emberek attitűdjén, hogy mi olyanok legyünk, akik mernek dönteni és vállalni döntéseikért a felelősséget. Persze csak a sakkjátéktól elvárni ezen jellemformálást nem lenne elégséges, hisz az ember ezernyi helyről szerzi be tapasztalatait, ismereteit. S azok a más - családi, iskolai, baráti, lépcsőházi stb. közegek - helyek is nyomot hagynak ám, mert vélhetőleg több időt tölt el ott a gyermek, s azok a következmények lehetnek erősebb nyomot hagyók, mint a sakkban ért hatások.
Az alábbiakban Szilágyi Sanyi barátom osztja meg veletek - hajdan volt -vívódását, s felkér titeket az együttgondolkodásra.
Fekete Mihály - Szilágyi Sándor
OB - II. Szentes- Debreceni Spartacus
Debrecen, 1976
Világosnak gyalogelőnye van, amit sötét azonnal visszanyerhet Kxe4-el, és előnybe is kerülhet, g4+ - Bxh2+ fenyegetésekkel szinte nyerőállást ér el.
Valóban ilyen egyszerű lenne?
A gyalogok száma fogy, nincs itt remiveszély?
Csábító folytatás az azonnali c3, gyorsnak tűnik a gyalogos, az azonnali g4+ - Kh4 - Bxh2+ - Kg5 - Kxe4 is gyors nyerést ígér.
Nyer itt mindhárom folytatás?
Három csábító lépés: 1. - Kxe4 1. - c3 és 1. -g4+
Melyiket válasszam? Te a "tiszta" nyerést le tudod vezetni?