Nézzünk együtt egy egyszerű állást, egy egylépéses matt-lehetőséget.
Világítsunk rá, hogy a "csillagok állása", a sakkfigurák elhelyezkedése miként teszi lehetővé a mattadást. Beszéljünk a káros bábról, a nyílt vonalról, a nagyátlón szabadon futkározó futóról, tisztjeink együttműködéséről, a betörési pontról amit a futó biztosít, a királyállás gyengeségéről, s arról is, hogy nekünk nem kell védekezni, mert az ellenfélnek nincs támadófigurája. Bizony, ha az ellenfél is támadhatna akkor nem lenne elégséges csak a saját támadásunkra koncentrálni, akkor alaposan számításba kéne venni az ellenfelünk fenyegetéseit, s ha a szükség úgy kívánja, akkor azt előbb el kell hárítani, s csak azután "dolgozhatunk" saját céljaink megvalósításán.
Annak a gyermeknek adható fel ez a feladat, aki magabiztosan lép a figurákkal, különbséget tud tenni a sakk és a matt között.
Mozgassuk el a bábukat, majd a gyerkőccel állíttassuk vissza, azután tegyük át, vagy tetessük át a világos királyt egy olyan helyre ami lehetővé tenné a pattot sötét részére ha átadnánk a lépés jogát. Sok - sok feladatot találhatunk még ki a táblán lévő figurák áthelyezgetésével.
Amit a fennti ábrán láttál az egy típusmatt, egy mattkép amit, ha ismersz, akkor könnyen felismersz bonyolultabb, sokbábus hadállásokban is.
Ez a diagram is ugyanazt a mattképet rejti magában.
Ha nem ismeri fel a "palánta" semmi gond, térj vissza az egyszerűbb állásokhoz és gyakoroljátok azt. Igen, gyakoroljátok, s ne gyakoroltasd, mert az "útasításokat" a gyermek is utálja.
Ha "megy" a feladat megoldása, akkor hozz újabbat.
Ebben az állásban is ugyanaz a tipusú matt rejlik.
A második hadállásban vonalat nyitottál - h - a harmadikban a vonal már nyitva áll. Arra kell rájönni, hogy mi hiányzik a típusmatt beadásához.
Ha eddig eljutottatok, akkor már "csak" azt kell megoldanotok, hogyan nyílljon ki az átló.