Pos139.jpgTalán hallottál már a négyzetszabályról. Azaz eset ez, amikor megiramodik a királyodtól távollévő szabad gyalogod és az ellenfél királya lohol utána, hogy nyakon csípje, még mielőtt gúnyát váltana, átváltozna az.

Nos, ebben az esetben nagyon számít, hogy benne van e a gyalog négyzetébe az ellen királya vagy sincs.

Hasonlóan fontos, ki van lépésen, mert ha ő van lépésen, akkor annyi neked, illetve a gyalogátváltozási reményednek.

Határozzuk meg azt a "bűvös" négyzetet, amin ha kívül áll az ellen királya akkor biztosan bemasírozik a gyalogod és magára öltheti a vezéri palástot.

Amint az ábrán látod, más figurák nem zavarnak be a küzdelembe. Ez a két király és az egy szem gyalog ügye.

Amikor a négyzetet megállapítod első lépésként megszámolod a gyalogod mezőjétől az átváltozási mezőig megteendő út szakaszait, mezőit úgy, hogy azt a mezőt is figyelembe, számításba veszed amelyiken a gyalogod áll.

Számold meg rögvest! Neked mennyi jött ki?

BSblg1_1.jpgNekem hat, ha neked is annyi akkor mind a ketten jól számoltunk.

Lépjünk tovább. Tudod mi a négyzet?  Gondolom gyakori csevejtéma ez felétek:-))

Másról sem szól a szabadidőtök mint a mértani idomokkal való ismerkedésről... amúgy erről is szólhatna...

A négyzet megfogalmazásából most kiragadjuk azt ami nekünk kell belőle: olyan sok szög amelynek négy egyenlő oldala van.

Az egyik oldal hosszát ismerjük, szerkesszük meg sakktáblánkon a mi négyzetünket.

Sorold fel a Tied sarokpontjait? Sorolom mindjárt én is az enyémeket, csak előbb kiszámolom, hogy hova esik. Hogyan is csináljam? Ja, hat mezőt kell úgy számolnom, hogy a kiinduló mező is beleesik.

Nézzük csak. Az egyik a b3, a másik a b8, a harmadik a g8 és a negyedik a g3.

Egyezik a Tieddel? ha igen, akkor OK:-) ha nem, akkor írd meg nekem, hogy hol rontottam el, de még írás előtt ellenőrizd le a Te számításaidat.

Ha ebben a négyzetben azonnal útjára indíthatjuk a Te gyalogodat - Te lépsz -  akkor a gyalog eléri az átváltozási mezőt, még mielőtt a sötét király elcsípné.

Ám ha a sötét király kezd, akkor belelép a négyzetbe és utoléri a gyalogot.

Az első esetben Te nyersz, a másikban döntetlen lesz az eredmény.

Játszd le az állást táblán több alkalommal, és alkoss magadnak újabb négyzeteket, így alkalmazd, sajátítsd el a most tanultakat.

Szerző: Sakk-mester  2012.09.04. 08:10 Szólj hozzá!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása