Talán hallottál már a négyzetszabályról. Azaz eset ez, amikor megiramodik a királyodtól távollévő szabad gyalogod és az ellenfél királya lohol utána, hogy nyakon csípje, még mielőtt gúnyát váltana, átváltozna az.
Nos, ebben az esetben nagyon számít, hogy benne van e a gyalog négyzetébe az ellen királya vagy sincs.
Hasonlóan fontos, ki van lépésen, mert ha ő van lépésen, akkor annyi neked, illetve a gyalogátváltozási reményednek.
Határozzuk meg azt a "bűvös" négyzetet, amin ha kívül áll az ellen királya akkor biztosan bemasírozik a gyalogod és magára öltheti a vezéri palástot.
Amint az ábrán látod, más figurák nem zavarnak be a küzdelembe. Ez a két király és az egy szem gyalog ügye.
Amikor a négyzetet megállapítod első lépésként megszámolod a gyalogod mezőjétől az átváltozási mezőig megteendő út szakaszait, mezőit úgy, hogy azt a mezőt is figyelembe, számításba veszed amelyiken a gyalogod áll.
Számold meg rögvest! Neked mennyi jött ki?
Nekem hat, ha neked is annyi akkor mind a ketten jól számoltunk.
Lépjünk tovább. Tudod mi a négyzet? Gondolom gyakori csevejtéma ez felétek:-))
Másról sem szól a szabadidőtök mint a mértani idomokkal való ismerkedésről... amúgy erről is szólhatna...
A négyzet megfogalmazásából most kiragadjuk azt ami nekünk kell belőle: olyan sok szög amelynek négy egyenlő oldala van.
Az egyik oldal hosszát ismerjük, szerkesszük meg sakktáblánkon a mi négyzetünket.
Sorold fel a Tied sarokpontjait? Sorolom mindjárt én is az enyémeket, csak előbb kiszámolom, hogy hova esik. Hogyan is csináljam? Ja, hat mezőt kell úgy számolnom, hogy a kiinduló mező is beleesik.
Nézzük csak. Az egyik a b3, a másik a b8, a harmadik a g8 és a negyedik a g3.
Egyezik a Tieddel? ha igen, akkor OK:-) ha nem, akkor írd meg nekem, hogy hol rontottam el, de még írás előtt ellenőrizd le a Te számításaidat.
Ha ebben a négyzetben azonnal útjára indíthatjuk a Te gyalogodat - Te lépsz - akkor a gyalog eléri az átváltozási mezőt, még mielőtt a sötét király elcsípné.
Ám ha a sötét király kezd, akkor belelép a négyzetbe és utoléri a gyalogot.
Az első esetben Te nyersz, a másikban döntetlen lesz az eredmény.
Játszd le az állást táblán több alkalommal, és alkoss magadnak újabb négyzeteket, így alkalmazd, sajátítsd el a most tanultakat.