blogos1.jpgJó napot!

Üdvözöllek Kedves Olvasó!

Egyik ismerősömmel, egy pap fiával beszélgettem a minap a legújabb köszönési formáról; a Szép napot! - ról. Ő nincs kibékülve vele. Azt mondja, hogy van nekünk régi tiszta kifejezésünk a napszakos köszönésekre, amit még  a kívánok-kal is fölösleges cifrázni. Remélem ezzel az egyszerűséggel, az egyszerűségemmel nem riasztalak el.

Hoztam néhány játszmát amik elvezetnek a kezdetektől korunkig. Ne várj tőlem elemzést, hisz hogyan is jönnék én ahhoz, hogy a templomban - a Magyar Sakkvilág oldalain - az Isteneknek - nagymestereknek prédikáljak. Persze lenyúlhatnám a legjobb sakkprogramok értékítéletét és közzétehetném úgy, mintha az, az enyém lenne.

De az a valaki már nem én lennék.

A 70-es évek második felétől keveset játszottam. Nagy élményt jelentett számomra a szellemi géniuszokkal való találkozás. Dr Pállfy István tanszékvezető egyetemi tanár közéjük tartozott. A mindig elegáns, komoly és korrekt Pista bácsival élmény volt minden csatározás. Alábbi játszmánkban a megnyitási csatát megnyertem, legalábbis így éreztem, a program nem ért egyet velem, egált hoz. Én viszont szabadabbnak éreztem az állásom és 10.f4-el a kezdeményezést is átvettem. Később a gép megtér és mutatja előnyömet. Előny ide vagy oda ellenfelem is keményen oda teszi magát és utolsó lépésével csapdát állít. Ha mohó vagyok és éretlenül akarom betakarítani a termést Fxf6-al, akkor minden eddigi munkám kárba vész. Ugye látod hogyan? Megkontráztam a tervét és feladta a partit.

-------------------------------------------

Imre a verseny esélyeseként érkezett a versenyre. Meglepetést keltett, hogy Csarkó Tibor tanár úr és én is legyőztem. Ez a két veresége sem akadályozta meg őt a versenygyőzelemben. Azóta IM címet szerzett.

A 24.Be7 nem rossz lépés, ám van nála sokkal jobb. A 31. lépésben a minőségáldozatnak nem tudtam ellenállni.Csak így, a 33.Vh8+, van értelme az áldozatnak. 36.Ve5!, a huszárt vissza kell adni és jól kell játszani a végjátékot. Ezt a problémát ebben a partiban megoldottam.

----------------------------------------------

Nem mindenkinek adatik meg levelezési sakknagymesterrel játszani tábla mellett. Sanyi bácsi csapatunk 3. táblásaként vert már meg nagymestert is és a debreceni nemzetközi versenyen látványos partiban fektette kétvállra IM ellenfelét. Biztos voltam benne, hogy az "öreg" igazolni akarja szellemi fölényét. Minden lépésénél alaposan "vallattam" a szándékát. Addig-addig kerülgettük egymást, míg előnybe nem kerültem. Nekem nagyon tetszett 32.Vd3! lépésem, előbb indirekt módon, majd közvetlenül védi a h3 gyalogot úgy, hogy közben jobb helyre kerül a vezérem. Sajnálom, hogy nem láttam meg akkor a 35 lépésben lehetséges nyerő folytatást. Nem írom le, hogy az mi volt. Jöjj rá te. Az viszont nagyon bosszantott, hogy a 39. lépésem túlokoskodtam, azzal, hogy visszahúzattam a vezérét és utána nyertem le a c6 gyalogot. Így került jó helyre a vezére, így dobtam ki egy fél pontot.

--------------------------------------------------

Azért hoztam ide az alábbi játszmát, hogy a 80-as évek is jelen legyenek a visszaemlékezésemben. A sajószentpéteri versenyeredményem jónak nevezem. Élmény volt Tóth János barátom vendégszeretetét élveznem. Gallai János a verseny egyik esélyese volt. Küzdelem dominált a játszmánkban. Előnybe kerültem, majd remire rontottam. Ellenfelem több trükköt is kikerült, a remi állásban hibázott, onnan már nem volt mese... begyűjtöttem a pontot. A versenyt IM Kiss Pál nyerte - akkor még mj volt - én a második lettem.

------------------------------------------------------

A mesteri cím szerzés nem más, mint meghaladni a 2300 élőpontot. Ez a ma is létező "első szombat" versenyén sikerült nekem 20 évvel ezelőtt. Ellenfelem a tehetséges, nagymesteri címre törő IM Mihók Olivér apukája volt. Remiajánlatomat úgy hessentette el, mint egy legyet. nem volt más választásom, mint nekigyürkőzni és küzdeni a neves, a sakkról sokat tudó, Németországban is edző mester ellen. Ami ekként sikerült. Tetszett a 19.He6! lépésem a ráépülő tervvel, amit sikeresen kiviteleztem. 

Ez időben javában tartott a rendszerváltás utáni "országrontás", iparágak - dohányipar, cukoripar, élelmiszeripar - és a rájuk épülő gyárak tűntek el, így a Sajószentpéteri Üveggyár is, aminek termékére hoztam létre első import vállalkozásomat. Beosztásomnál fogva részt vettem az adós és bank-konszolidációban, jól láttam, hogy kiknek marad és kiket semmiznek ki. Láttam jól a "jövőképet" nemcsak a sakkban...

-----------------------------------------------------------

Közelednek a levezetés évei. Annyiszor játszottunk Mezőkövesddel, hogy szinte mindegyik játékosra barátomként tekinthetek, persze külön kapcsolat alakult ki azokkal akikkel meg kellett küzdenem. Sallai János tanár úrral többször is találkoztunk a tábla mellett. A nyerő állást a 24. lépéspár után értem el. Aztán logikus lépések sora biztosítja az előnyt. Elnyerte tetszésem az utolsó három lépésem. Remélem a tiedet is.

--------------------------------------------------

Az alábbi partit egyik legjobb alkotásomnak tartom. A sakkelvek érvényesítése talán ebben mutatkozik meg legjobban. Programokkal elemezve sem kell szégyenkeznem. Lépéseim legtöbbjét vagy az egyik, vagy a másik program hozza elől. Apró szellemszikrák már a megnyitási részt is látványossá teszik. Jön a 15. lépésben a bölcs Bd1 amely az ellenfél legjobban álló tisztjét cseréli le. A 18. lépéstől a kevés tiszt ellenére is érezhető a fejlődési előny. Ezt az előnyt kihasználva kerülnek jobb helyre a tisztjeim. A jobban fejlett nyissa az állást mondják a matadorok és nyitom is h4-el. Ekkor egy pillanatra helyre áll az anyagi egyensúly, majd rögtön felém billen.  A 24. lépést követően már csak technika dolga a nyerés. A technikai tudás azért kell hozzá.

------------------------------------------

Megérkeztünk a legújabb korba, a Te korodba. Abba a korba, amikor már mindenki ifjú hozzám képest. Természetesen a fiatalok le akarják győzni az öregeket. Van úgy, hogy sikerül nekik, adódik úgyis, hogy nem.

A játszma elején, ha van kedvem hozzá, szeretek elmélyülni az állásban. Ebben a partiban a 7. lépésemmel különös ajánlatot tettem ellenfelemnek. Ugye te érted, hogy miről beszélek? Gondolnád-e, hogy a 14. logikus lépésre a legjobb válasz az általam megtett? A 21.- Hg6-ra nem könnyű jót lépni, az agresszív Bxe6 biztos, hogy rossz lépés. 24.- Vg5-re 25.Vg3-at vártam. Hogyan folytatódott volna arra a parti?

Szerző: Sakk-mester  2013.10.09. 04:26 Szólj hozzá!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása